Osoba ubiegająca się o świadczenie związane z utratą zdolności do pracy lub samodzielnej egzystencji  tj:. renty z tytułu niezdolności do pracy, podlega badaniu przez lekarza orzecznika ZUS. Nie tylko ocenia on niezdolność do pracy i jej stopień, ale także ustala pozostałe okoliczności dotyczące tej niezdolności.

czwartek, 30 maj 2019 10:51

Alimenty od dziadków

Zgodnie z przepisami Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego, które przewidują możliwość wystąpienia przez matkę dziecka o zasądzenie alimentów od jego dziadków są to tzw. alimenty uzupełniające i są zasądzane przez Sądy w sytuacjach wyjątkowych. Można o nie wystąpić w sytuacji, gdy rodzice dziecka nie żyją, nie są w stanie uczynić zadość swoim obowiązkom wobec dziecka lub dziecko musi znajdować się w niedostatku.

Od decyzji Zakładu Ubezpieczeń Społecznych o nieprzyznaniu emerytury lub renty każdy z nas może złożyć odwołanie.

Wydawać się może, że trudno będzie wygrać z ZUS-em - to wcale nie jest to niemożliwe. W przypadku gdy ZUS rozpatrując nasz wniosek o przyznanie emerytury nie uwzględnił nam kilku miesięcy pracy w szczególnych warunkach lub w szczególnym charakterze albo orzekając o rencie nie wziął pod uwagę ważnych dla nas wyników badań, to nie ma na co czekać. Trzeba jak najszybciej napisać odwołanie złożyć je do miejscowo właściwego sądu.

czwartek, 24 styczeń 2019 11:45

Zachowek kiedy się należy?

Zachowek przysługuje w sytuacji, w której spadkodawca pominął osobę bliską w testamencie, przeznaczając swój majątek innym osobom. W takiej sytuacji osobie pominiętej przysługuje zachowek, jeżeli należy do kręgu osób wymienionych w art. 991 Kodeksu cywilnego. Zgodnie z regulacjami Kodeksu cywilnego zachowek należy się osobom zarówno przy dziedziczeniu ustawowym, jak i testamentowym.

Darowizna jest uregulowana w art. 888 -902 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. Kodeks cywilny. Odwołanie darowizny jest możliwe w sytuacjach ściśle określonych przez Kodeks cywilny. Przyczyną która najczęściej występuje przy odwołaniu darowizny jest rażąca niewdzięczność obdarowanego w stosunku do darczyńcy.

poniedziałek, 17 wrzesień 2018 10:23

Rozwód - wspólne kredyty małżonków

Wspólne długi zostają po rozwodzie. Nawet jeśli udało się przejść procedurę podziału mieszkania, samochodu i innego majątku, nie oznacza to, że podobnie będzie z kredytami. Sąd zajmuje się bowiem tylko aktywami. Ważna też jest data zaciągnięcia długu.

wtorek, 17 listopad 2015 18:14

Zachowek

Może się zdarzyć, że spadkodawca cały swój majątek zapisał w testamencie na rzecz jednego tylko spadkobiercy lub na rzecz osoby obcej – z pominięciem osób najbliższych spadkodawcy, którzy z mocy ustawy są uprawnieni do dziedziczenia po nim.

środa, 16 wrzesień 2015 12:18

Sądowy dział spadku

Dział spadku może nastąpić w drodze zawarcia umowy między spadkobiercami bądź przez orzeczenie sądu. Każda osoba, której przypada określony udział spadkowy po zmarłym spadkodawcy może wystąpić z wnioskiem do sądu o dział spadku. Postępowanie o dział spadku przed sądem jest postępowaniem nieprocesowym, a uczestnikami postępowania działowego są wszyscy spadkobiercy.

Jesteśmy też na facebook

Kancelaria prawna Meritum we Wrocławiu i Oleśnicy oferuje usługi prawne dla osób fizycznych, jak i podmiotów gospodarczych z zakresu szeroko pojętego prawa cywilnego w postępowaniu przedsądowym oraz w postępowaniu sądowym we wszystkich instancjach.

Kancelaria Doradztwa Prawnego Meritum

Filia Kancelarii Doradztwa Prawnego Meritum